søndag 26. januar 2014

Ut på tur - Trøffel"jakt" i Provence

Mm, her lukter det trøffel!
For de fleste pasjonerte sopp-plukkere fremstår trøffelen som en sopp i særklasse. Jeg har drømt om trøffelplukking i mange år, og nå er drømmen oppfylt. Og det stod absolutt til forventningene. Målet for turen var Aix-En-Provence, og jeg reiste med min gode venn, matblogger www.lekkermunn.no. Hun har bodd i Aix og har venner som plukker trøfler som de selger til restauranter i området. Lucky me, med andre ord. Det er ikke alle forunt å få tilbringe en hel dag i skogene og på vinmarkene rundt Aix, i selskap med en trøffel-entusiast og hundene hans.

For ordens skyld: vi fløy med Lufthans fra Oslo via Frankfurt (Europas kjipeste flyplass?) og videre til Marseille. Flybilletten kostet i overkant over 2000 tur retur. I Aix bodde vi på Hotel de France, et hyggelig hotel midt i gamlebyen. Det tar ca 30 minutter med flybuss fra Aix til flyplassen i Marseille.



Den første trøffelen. Og den aller minste vi fant.

Vakre vinstokker, også om våren

Hundene leter og lukter

Vårstemning i Aix.

Sjarmerende Frankrike
Som om ikke trøffelplukking var nok, kvelden etter ble vi invitert på trøffelmiddag av en av de beste kokkene i Provence. Vi spiste, drakk fransk rødvin og danset til den lyse morgen. Fantastisk. Selvom du ikke er like heldig som meg og har en venninne med "kontakter" i trøffelverden er Aix verdt et besøk. Frankrike på sitt beste og mest sjarmerende!

God tur!

5 kommentarer:

  1. Så spennende tur du har vært på nå. Trøffler har jeg knapt nok spist, men å få være med bofaste ut på slikt og være med de rundt er jo i seg selv kjempemorsomt.
    Virker som en hyggelig by! og
    Heldige deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingun: once in a lifetime. Det var fantastisk! Og trøfler er kjempegodt!

      Slett
  2. Kult. Det er ikke hvem som helst som klarer å få blitt med på en trøffeltur. Har du noen tips til hvordan man kan komme i kontakt med noen som kan ta oss med på slikt?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei - jeg innbiller meg at det må være et fantastisk segment innenfor reiseliv som ikke er dekket opp. Men de fleste soppelskere nekter å vise stedene sine, - jeg er sånn selv. Så dette er nok litt komplisert å få til :-)

      Slett
    2. PS - jeg skal formidle forespørselen. Og vi snakkes mer i Marokko ;-)

      Slett