søndag 6. oktober 2013

Litteratur - Jerusalem

Det finnes mye litteratur om Palestina og Israel generelt og Jerusalem spesielt. Det er mange vinklinger, den vanligste er kanskje den politiske - som man heller ikke kan komme utenom - men andre vinklinger kan også være fruktbare for deg som skal besøke byen.
Jeg begynte med Simon Sebag Montefiore's Jerusalem, The biography, men synes ærlig talt at den var ganske kjedelig. Den blir for skolebokaktig, med altfor mange årstall og annet som forvirrer mer  enn klargjør. Det finnes ikke noe verre enn å lese en bok, for så å føle seg dummere enn man var før man leste den, når den er ferdig lest. Denne er litt i den leia.

Jeg ble anbefalt en bok da jeg var der, av bokhandleren på American Colony, og den ser bedre ut. Den heter Jerusalem, Jerusalem, how the ancient city ignited our modern world, av James Carroll, og ligger her foran meg - kun bladd i, ikke lest. So far, so good. Et annet tips  kan være å sette seg inn i religiøse tekster, som feks Bibelen, Toraen og Koranen, for dem som
kapasitet til det.

Det er tynt med utvalg når det kommer til reiseguider, av en eller annen merkelig årsak. Valget falt på The Rough Guide to Jerusalem, Lonely Planet sin variant tok hele regionen for seg og det var ikke det jeg var ute etter.

Den beste boken jeg leste før jeg reiste - som også er best nå etter jeg kom hjem, er Opptegnelser fra Jerusalem av Guy Delisle. Han har sprengt rammene for tegneserier og gir en veldig autentisk fremstilling av hvordan han opplevde Jerusalem. Og - den passer godt i min egen opplevelse. Derfor er det den boken jeg først og fremst anbefaler før du reiser. En annen bok jeg anbefaler er The Testament of Mary, den har jeg blogget om her.


Jeg har en stor bunke bøker som jeg ikke er igjennom, blant annet Odd Karsten Tvedt "Annas hus", som handler om grupperingen som startet kolonien som i dag huser American Colony. Jeg kommer tilbake om den, så snart den er lest.

Som sagt, utvalget er stort. La interessene dine styre hva du velger å lese.

1 kommentar:

  1. Hei! Jeg leste en del i Montefiores bok da jeg var i Israel i sommer. Jeg begynte imidlertid å lese fra rundt 1800-tallet for å få den vesentlige bakgrunnen for utviklingen på 1900-tallet og dagens situasjon. Jeg syntes boken var ganske god, men da mer som et oppslagsverk. Jeg tror nok ikke jeg orker å lese den fra perm til perm.

    Bokhandleren ved American Colony er kjempehyggelig! Det hotellet var også helt fantastisk; en oase. Men takk for de øvrige boktipsene. Jeg kommer nok til å velge noe lettere til neste gang jeg skal til Jerusalem.

    SvarSlett