søndag 15. september 2013

Glacier Express

Endelig, the Glacier Express. En av verdens mest berømte togstrekk. Ekspress er en smule misvisende, dette er det ekspresstoget i verden som går saktest av dem alle.

Turen er ubeskrivelig, når toget når Oberalp passet er vi på 2033 meter over havet.

Joho, Landwasser Viaduct en gang til.
Hele turen tar 8 timer, det serveres vin og middag ombord, jeg betalte 50 euro ekstra og fikk oppgradert til første klasse, dette er - tross alt - once in a lifetime.

Se om du får et sete, ved vinduet selvsagt, men på venstre side. Da får du den beste utsikten til høydepunktene på turen. Det er ikke om å gjøre, du har panorama utsikt fra du starter til du kommer frem til Zermatt, men dog. Nice to know.

Grappa after dinner, anyone?
Det er vanskelig å beskrive en tur som dette. Det er først og fremst en naturopplevelse av de sjeldne. Det er - akk og ve - så vakkert at det nesten ikke er til å holde ut. Og toget som sakte klatrer opp og ned de mest utrolige fjellpassene, det har en mediterende virkning - i en så stor grad at det oppleves som en eksistensiell erfaring. Ut fra det jeg kunne observere av de andre passasjerene var det ikke bare meg som opplevde det på denne måten. Det er deilig å sitte på toget, med panorama-vinduer, et glass god, sveitsisk vin, og bare la seg ta med. Det er guiding på toget, de har audioguide, og hver gang det plinger - det gjorde det mer enn 70 ganger - kommer det en behagelig stemme som forteller om jernbanen og området vi kjører gjennom. Verdt å lytte til, de gir masse spennende og fasinerende informasjon.


Bilde tatt opp, gjennom takvinduene
 Noe av det som som gjør inntrykk i Sveits er naturen og hvordan de har tilrettelagt for at den skal bli brukt på en god måte. Du kan gå hele strekningen, det er kjempefine turstier langs hele turen. Det er også lagt opp til sykling, rafting, paraglyding, kiting, ridning og løping. Flere steder - og vi er altså på rundt 2000 meter over havet, var det flotte golfbaner. Norge er bra, men sammenlignet med dette blir det fullstendig lilleputt. Fjellene er høyere, hotellene er finere, naturen er mer tilgjengelig, prisene er lavere, temperaturen er varmere, mulighetene er større. Det kan ikke sammenlignes. Det er utrolig at det ikke er flere nordmenn som bruker ferielandet Sveits om sommeren.


Matterhorn
Du kan google Glacier Express, det ligger blant annet en del video på youtube. Men - det er spesielt og noe helt annet å være der selv. Da vi kom til Zermatt, siste stopp og bratt, bratt oppover, forbi vingårder (på 2000 meter over havet!), feite, fine kyr, Julia Andrews kunne føles i det fjerne, og fikk det første glimtet av Matterhorn - ubeskrivelig! Breath taking. Jeg bodde på Hotel La Ginabelle, og fra verandaen på rommet hadde jeg utsikt rett på det staselige fjellet. Det var godt det ble mørkt, hvis ikke hadde jeg ikke kunne gått å lagt meg - jeg hadde blitt sittende ute hele natten for bare å nyte synet.

Jeg hadde kun 6 dager fri og kjøpte 6 dagers Swiss pass. Dagen etter skulle jeg ta toget tilbake til Geneve - det vanlige toget, det tar i underkant av fire timer - og stod tidlig opp for å rekke banen til Gornergrat før jeg reiste hjem. Men det lå et skylokk over vakre Matterhorn, og jeg rakk det ikke. Det er et godt tips - å ta banen opp på Gornergrat for å komme enda nærmere Matterhorn. Et annet tips er å gå noen av turstiene, du kan gå rundt Matterhorn - og det er masse andre alternativer.

Turen er over - men det har vært fantastisk fra første til siste dag. Jeg håper jeg har inspirert noen til å gjøre det samme. Turen kan kortes ned, du kan feks ta med deg familien på en litt annerledes tur og ta Glacier Express. Hvis du skal velge mellom Glacier og Bernina, holder jeg absolutt en knapp på Glacier. Turen er fin å ta alene, det må være veldig romantisk å ta den med kjæresten, og den er helt super for en venninne- eller vennegjeng. Passer med andre ord for alle (kanskje ikke for småbarn, til det er turen for lang). Send meg gjerne mail hvis du har spørsmål.

Glacier Express - anbefales herfra og bokstavelig talt inn i himmelen. Dette var en opplevelse som kommer i kategorien "peak travel experience". Ekstraordinært. God tur!








3 kommentarer:

  1. Dette innlegget skal vi studere med lupe. Har vært masse på ferie i Alpene og drømmer om tur til sommeren også. Tusen takk for at du deler, flotte bilder og spennende turer!

    SvarSlett
  2. Skal til Sveits til sommeren. Kanskje dette kunne være noe?

    SvarSlett
  3. Ja hvorfor drar ikke mer nordmenn hit?! Helt fantastiske omgivelser, og ja, mye bedre hoteller er det også. Var i Sveits en vinter noen år tilbake. Vi bodde på et utrolig pent hotell i Zermatt . Drømmer tilbake dit hver vinter..

    SvarSlett