torsdag 16. mai 2013

Erlend Loe - Vareopptelling

Nina Faber, eldre kvinne, fordums lyriker, men nå tilbake med ny lyrikksamling. En ung student slakter boken og Nina Faber mister grepet. Hun oppsøker studenten, slår han halvt i hjel, og voldtar han i bevisstløs tilstand. Hun drikker seg drita, driter seg ut på Litteraturhuset og kræsjer, ikke med en, men to trikker.

Da jeg leste denne måtte jeg stille meg selv spørsmålet: hvorfor i all verden bruker jeg tid på å lese Erlend Loe. Jeg kan høre stemmen hans men jeg leser, den litt saktmodige og alltid like stemmen, som forteller historier om mennesker som ingen kjenner igjen, karikerte stereotyper om menn i midtlivskrise eller kvinner som flipper ut.

Loe skriver godt og har et enkelt språk. Han er fantasifull og kreativ, det skal han ha. Men utover det? Jeg hadde sett frem til å lese Vareopptelling, og forventet kanskje et blikk på, i dette tilfelle: en aldrende lyrikers forsøk på å møte verden, som den er, her og nå. Men det får vi altså ikke i denne boken.

Erlend Loe skriver kjempebra, han er hardt arbeidende og har mye å melde. Den dagen han setter seg ned og skriver en bok, som ikke er ladet av ironi, tror jeg vi kan få mye å glede oss over. Vareopptelling er underholdende og til tider morsom, men han kan veldig gjerne ta skriveprosjektene sine et hakk videre.

Boken anbefales for Erlend Loe-fans, det er mange av dem, og for oss andre - som lett underholdning mens vi venter på den virkelig gode romanen fra Loe.

God bok!

2 kommentarer:

  1. Men jeg har nettopp lest Kurtby og den var knakende god synes jeg. En satire bygget på Knutbysaken. Utrolig morsom og med mange spikre som treffer godt.

    SvarSlett
  2. da skal jeg lese den! Den er god denne her også, men som sagt: det blir litt mye ironi etter min smak. Men - som jeg skriver, det er mange som digger Loe, så det er nok en smaksak.

    SvarSlett