søndag 24. februar 2013

Digitalbok Touch

Digitalbok Touch er et nytt lesebrett. Det kommer fiks ferdig i en pakke til 999 kroner, og det er bare å laste ned ebøker så er du i gang. Det har et handy format, veier lite og går rett i vesken eller i en stor lomme. Ideelt hvis du skal på tur, eller hvis du har litt for fulle bokhyller.

På oppdrag for Cappelen Damm har jeg prøvd det ut, og jeg har hatt det i noen uker nå. Det er veldig enkelt å bruke, lett å håndtere og ikke minst; skjermen er grå, noe som betyr at det går helt fint å lese ute i solen.

Som en ihuga papirbok-fantast var jeg litt skeptisk, men etter kort tid så jeg at dette er genialt - for min del først og fremst når jeg er ute og reiser. Aldri mer tunge kofferter fylt med bøker, eller panikken på en lang flytur når den boken som skulle leses på flyet er lest ut.

Sammenlignet med Ipad er digibok noe helt annet. I motsetning til Ipadet, er digibok kun ment å lese på. Ingen nettsurfing, spill eller farver. Greit nok - Ipad er ikke verdens beste for å lese bøker, og helt ubrukelig i dagslys. Men - Ipad er glimrende når en skal lese bøker med bilder og kart, feks reisehåndbøker, og der kommer digidbok til kort. Jeg har ikke forsøkt lydbok-funksjonen, men det er fullt mulig å høre lydbøker på den.

Jeg fikk en bok av CappelenDamm som de la inn på forkant, og den viste seg å ikke falle  i smak overhodet (Rowlings siste). Jeg har ikke lastet ned flere bøker på den, men tenkte jeg skulle prøve ut reiseguider med lite bilder (Lonely planet) på neste tur. Utvalget bøker som kan leses på brettet er tilsynelatende ubegrenset, og reiseguider kan også lastet ned. Ulempen med brettet, og for meg er dette en stor ulempe, er at du ikke kan låne bort boken du har lest. Det er litt uklart for meg om andre kan logge seg inn på min konto for å laste ned bøker jeg kjøper - slik at de kan leses to steder samtidig. Det hjelper på, men det betyr at en familie trenger mer enn et brett, i hvertfall de familiene som har flere ivrige lesere.

Digitalbok kommer ikke til å revolusjonere min lesing i det daglige, men den kommer til å bli kjærkommen på tur. Digitalbok er det den utgir seg for å være: en digital måte å lese bøker på. Du kan ikke kjenne og lukte på papiret, men du kan bygge deg opp en anstendig digital bokhylle som du kan ta med deg overalt. For min del følese det litt stusselig med kun en bok i hyllen, så det har jeg tenkt å ta tak i. Den første boken jeg skal laste ned nå er Min Kamp 6. Jeg har den i papirformat, men den er for stor og klumpete, så for sånne bøker er brettet genialt. Til sommeren skal jeg ha et anstendig bibliotek klart, bruksområdene for lesing er ubegrenset: i båten, på stranden, på fergen, toget, i bilen - you name it.

Må-ha gadget eller ikke? Joda, jeg har landet på må-ha. Ipadet brukes fremdeles til å lese tidskrift og magasiner, men det blir ikke flere bøker på Ipad. Digiboken er så fin i størrelsen og til de grader anvendelig, bokstavlig talt, og min leseverden har utvidet seg noen hakk med denne. Du finner  informasjon om lesebrettet her.

God e-bok!

10 kommentarer:

  1. Jeg har også kjøpt en Digitalbok. Tanken er at jeg skal ha den med på tur. Foreløbig er den knapt nok pakket ut, så jeg skjønner ikke dette ennå.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg kan trøste deg med at så snart den er åpnet og slått på skjønner du alt. Hvis ikke kan du sende meg en melding!

      Slett
  2. Sidan det er CappelenDamm som sendte deg den, lurar eg på om eg kan laste ned bøker frå alle forlag og alle butikkar på det brettet?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei - ja, du kan kjøpe og laste ned fra alle forlag. Også utenlandske bøker.

      Slett
  3. Fordeler og ulemper i forhold til Amazons Kindle? Bruker Kindle selv og liker det store utvalget til Amazon, men veldig kjipt at det ikke går an å legge inn norske bøker.

    SvarSlett
    Svar
    1. hei Stian, jeg har ikke brukt Kindle. Men jeg skulle tro at det er en stor fordel at det går an å kjøpe norske bøker og at man er fri til å handle hvor man vil. Ikke bundet som hos Amazon's kindle.

      Slett
    2. Hei!

      Det går absolutt an å legge inn norske bøker på Kindle. En fin (og enkel) oppskrift finnes på denne bokbloggen http://ebokhyllami.blogspot.no/p/konvertere-epub-til-kindle-format.html (evt. søk på "ebokhyllami"). Lykke til!

      Ellers må jeg bare si jeg synes du har en veldig fin blogg Janicke! Fin å lese og lærerik!


      Mvh Andrea

      Slett
    3. Andrea: takk skal du ha - vi får håpe Stian får med seg oppskriften!

      Slett
  4. Ebok kan aldri erstatte papirbøker, det er eg einig med deg i. Men dei er praktiske til sitt bruk. Eg endte sjølv opp med å kjøpe ein Sony Reader, etter å ha vore på reise i 28 timar, på fire flyplassar, tre fly og to bussar, med Jonathan Franzens Freedom i håndbaggasjen. Og skjerm som kan brukast i sollys er eit must. Eg lar meg forresten fascinere over at du skriv iPadet. Eg ville sagt iPaden. Ein interessant kuriositet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bjørg - det er nok IPaden som er riktig. Det er flere som kommenterer at jeg sier IPadet - inkludert teenagerene mine.

      Slett