søndag 17. juni 2012

Reiselitteratur USA

Det finnes masse reiselitteratur på USA og California. Jeg har funnet noen som har blitt mine favoritter.

Hvis du skal med tog - USA er et fantastisk land å ta tog i - må du ha denne boken. Jeg har utgave 7, det har kommet en utgave 8 i disse dager. I tillegg til USA får du noen sveip i Canada også.  Du får den på nomaden.no - følg denne koblingen.

Du kan også finne mye informasjon på AmTrak sine nettsider - jeg anbefaler sterkt at du sjekker scenic-turene.


Jeg har en del reiseguider, fra Rough Guides and Lonely Planet og en fra Gyldendals Topp 10 reiseguider. I San Francisco har jeg brukt Gyldendal sin, den er liten og handy og den har et kart i lommen bakerst. Veldig praktisk. Lonely Planet San Francisco City Guide er også veldig bra, men den er tung å bære rundt på. Hvis du vil ha begge kan du bruke Lonely Planet som sengelektyre, ta med deg Gyldendal sin på selve byturen. Hvis du bare vil ha en av disse anbefaler jeg deg Gyldendal. Rough Guide San Francisco er også veldig bra, men den tyngste av de tre. Jeg har brukt den også en del, men den er så stor at jeg har droppet å ta den med meg, den har lagt i bilen mens jeg har gått rundt i San Francisco.


I tillegg til San Francisco guidene må du ha guider for California. Jeg anbefaler deg også å kjøpe et kart over California og evt andre stater du skal til. Du får gode kart hos Nomaden, vi har vært veldig fornøyd med Marco Polo kartene. For San Francisco bør det holde med Gyldendal-kartet, du kan evt. plukke opp et kart til over byen på et av turistkontorene eller hotellet.

Jeg har ikke vært super-fornøyd med Lonely Planet sin California-guide, og har brukt Rough Guide California mest. Men - jeg har kombinert Rough Guide California med Lonely Planets Coastal California. Det har vært litt styr å holde greie på underveis, men det er disse to som har fungert best på turene vi har tatt.


Nomaden har den inne - og har satt den ned i pris, nå koster den 149 kroner. De har også Rough Guide California, til 157 kroner.

Du får begge bøkene noen kroner billigere på Amazon, men da må du betale frakt. Dessuten er amazon blitt så store nå at bokfolket bør bevisst støtte mindre aktører sånn at de små ikke forsvinner.

 God tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar