lørdag 10. desember 2011

Bloggere i Barcelona

I uken har jeg vært på "blogg-tur" i Barcelona. Vel, egentlig hang jeg bare med - jeg reiste med matblogger www.lekkermunn.no og fikk oppleve Barcelona gjennom blant annet fantastisk mat og vin.
Lekkermunn i fin stil. Her er det bakevarer som foreviges

Dette var mitt første besøk i Barcelona, og det kommer til å bli flere. Jeg har skjønt at mange lar seg rive med av stemningen i byen, og det er ikke vanskelig å forstå.

Vi reiste med Norwegian og jeg betalte ca.900 kroner, inkludert setereservasjon begge veier og 1 kolli baggasje. Hotellet vi bodde på var midt i gamlebyen: fantastisk beliggenhet. Linken til hotellet finner du her. Rommene var supre, servicen god, men det var dyr frokost som du gjerne kan styre unna. Ta heller en frokost på en av de koselige restaurantene i området.
Deilig å våkne til lyden av duene som kurrer og lukten av nybakt brød fra bakeren nede i gaten


Vi besøkte flere markeder og restauranter. Tickets er en superhipp restaurant som man må bestille på tre måneder i forveien - med mindre man reiser med en celeber matblogger/journalist. Maten var et eventyr og vi satt og så på kokkene som tryllet frem den ene eksotiske og eksperimentelle tapasen etter den andre. Følg med på lekkermunn.no for utførlige og profesjonelle betraktinger fra kvelden.

Neste gang skal vi leie leilighet med kjøkken. Da kan lekkermunn lage mat mens jeg leser


Jeg besøkte Picasso-museet som ligger rett nede i gaten for hotellet. Det er ikke like bra som Picasso museet i Paris, men de har en del bilder fra den blå perioden, så det er verdt et besøk. Vi var selvsagt innom Gaudi, og vi tok noen timer i Casa Battlo og Sagrada Familia. Ubeskrivelig. Jeg fikk handlet noen gode bøker om Gaudi på Casa Battlo og er rustet til tennene til neste gang jeg skal besøke Barcelona.

Lekkermunn hadde med seg Barcelonaguiden fra Lonely Planet, jeg tok med Ti på topp i Barcelona. Begge fungerte utmerket. Barcelona er en by som kan være litt uoversiktlig og det betyr at jeg må ta flere turer før jeg får helt oversikten. Hvis du vil reise ned kan du kontakte Barcelonaekspertene som drives av bergenseren John Brekke. De kan blant annet arrangere tapas-safari, skaffe deg en leilighet eller hotel og ellers hjelpe deg på alle måter. Vi tok tapas-safari med Barcelonaekspertene og det var prikken over i'en. Kjempemoro og veldig ok å ha en norsk kjentmann som både kan språket og byen. Jeg har blitt flinkere til å bruke disse byråene når jeg besøker steder, og Barcelonaekspertene var hjelpsomme, serviceminded, blide og bidro til at turen ble så vellykket som den ble. Anbefales!

Litteratur fra Barcelona? Jeg har ikke lest den, men Vindenes skygge står nå på leselisten. Se også den fantastiske filmen Alt om min mor, vi kjente igjen flere av stedene fra filmen. Woody Allens Vicky Christina Barcelona har også fine scener fra Barcelona.

Vi kom hjem til minus 9 etter å ha nippet til cava på uterestaurant og 15 grader. Litt nedtur, men ettersom det er så greit å få billige billetter til Barcelona er eventyret ikke langt unna.

Matriske. Jeg gir disse en rask dipp i kokende vann før jeg steker de, da forsvinner noe av den litt bitre smaken.

Konklusjon: Barcelona er verdt besøket. Men vær forsiktig, noen forelsker seg så inderlig i byen at de ikke kommer seg hjem igjen. God tur!!

3 kommentarer:

  1. Barcelona er en fantastisk by ja, håper å komme tilbake dit! Du nevner 'Vindens skygge' mht litteratur, selv klarte jeg bare å lese meg en tredjedel inn i boken, svært oppskrytt i mine øyne. Kan i stedet anbefale Eduardo Mendoza: 'Miraklenes by', utgitt av Gyldendal i 1988.

    SvarSlett
  2. Aaah Barcelona! Var der for drøyt ti år siden i jobbsammenheng, men fikk meg noen dager i tillegg både i for- og etterkant. Det er absolutt en by jeg skal tilbake til. Husker jeg rotet meg litt rundt i bakgater og inn på lokale markeder som ikke var nevneverdig turistifiserte. Utrolig stemning og masse farger, lukter og smaker. Neste gang skal jeg sette av en hel dag til dem :-)
    Takk for en deilig bloggpost om en flott by - og for en påminnelse om et sted jeg bør returnere til. Snart!

    SvarSlett
  3. Torbjørn: takk, Miraklenes by er satt på listen!

    Ståle: Det var deilig å være der på denne tiden av året. Lite turister. Vi fant noen steder vi også, der det tilsynelatende kun var spanjoler. Snadder!

    SvarSlett