lørdag 12. mars 2011

Siri Hustvedt - Sommeren uten menn

Siri Hustvedt. En av de virkelig "store" i betydningen leseopplevelse. Først var det Blindfolded (Med bind for øynene), deretter Det jeg elsket. Begge bøkene var sjelsettende lesing den gang jeg leset bøkene. De siste bøkene derimot, har ikke vært de helt store opplevelsene.


I Sommeren uten menn  møter vi Mia, 53 år. Etter 30 års ekteskap finner mannen en annen og flytter uut. Mia får et akutt sammenbrudd og blir innlagt. Etter noen vanskelige uker reiser hun hjem til hjembyen, der mor er på aldershjem, og tilbringer sommeren der.

Boken tar opp et tema som vekker denne leserens interesse: voksen kvinne blir forlatt av mann, kvinnen starter med å være langt nede, men etter en tid kommer hun seg på beina igjen, sterkere og kanskje mer lykkelig enn før. Et ganske tradisjonelt forløp som ofte slåt godt an hos kvinnelige lesere. Om vi ikke har opplevd det samme er det en mareritt lignende tilstand som mange av oss frykter. Det kan derfor være godt å lese bøker der det verste tenkelige skjer, men det ender allikevel godt.

Vel - som stort Hustvedtfan var det med begeistring jeg plukket opp boken i bokhandelen. Boken er krydret med små tegninger tegnet av forfatteren, festlig - dog litt ute av en større sammenheng. Men det passerer. Historien kretser om kvinner i alle aldre: datteren til Mia, moren og hennes venninner på aldershjemmet, nabokvinnen som har en agressiv ektemann og to små barn, jentene på poesikurset Mia holder - pubertale og hormonelle tenåringer som (selvsagt) representerer kvinne kvinne verst. Kvinner i alle fasonger og livsfaser - en historie uten menn -dog spiller den troløse ektemannen (selvsagt) hovedrollen som objekt for lengsel, smerte og pinsler.

Hustvedt skriver ok, intet mer. Handlingen er tildels forutsigbar og tildels ikke troverdig. Særlig gjelder dette den gamle damen med de vanvittige broderiene. Handlingen er hoppende og Mia virker til dels surrete og forvirret. Men det som er verst er at Hustvedt driver med en hemningsløs name-dropping. Alle skal med - fra Kant til Freud. Dette er kvinne som kjenner sine filosofer (alle  mannlige). Jeg blir irritert når jeg leser - det ødelegger rytmen i teksten og jeg fatter ikke dette tilsynelatende behovet for å være så intellektuell. Det blir helt feil, og det er ekskluderende for mange lesere - hun skriver såpass lite om de ulike filosofene at du må kjenne dem for å få meningen med at de er der. Jeg opplever at Hustvedt har et behov for både å skrive en historie og samtidig understreke at dette er en feministisk roman legitimert gjennom en lynintro om hvordan kvinner har blitt forstått opp gjennom tiden.

Boken er grei nok. Jeg har tenkt mye på den og historien om Mia. Men. Det holder liksom ikke helt inn til mål. Det blir masete og distraherende når hun hele tiden intellektualiserer handlingen. Den er ikke i nærheten av Blindfolded og Det jeg elsket. Det er en roman som for denne leseren illustrerer Hustvedt behov for å være "flink pike" - hun har lest leksen sin. Med andre ord: jeg er litt skuffet (det er en understatement, jeg er skuffet).

Anbefales under tvil til ihuga fans mens vi venter på noe enda bedre.
God bok!

12 kommentarer:

  1. Ser du er litt ambivalent, men tror likevel dette får bli min første Hustvedtbok, så får jeg lese meg bakover. Liker det ikke, men boka er så gul, fristende og jeg står allerede i bib.kø.

    SvarSlett
  2. Å nei! Jeg hadde håpet at den skulle være bra. Ble også totalt bergtatt av Med bind for øynene og Det jeg elsket, men likte også Lily Dahls fortryllelse og A plea for Eros. Når det gjelder Sorrows of an American er jeg enig med deg. Det var som om behovet for å uttrykke noe var borte, mens behovet for å være forfatter fortsatt var der.

    SvarSlett
  3. "jeg fatter ikke dette tilsynelatende behovet for å være så intellektuell". Der sa du det! Jeg har kun lest "Når du ser meg", men merket godt den intellektuelle rammen rundt. Jeg har snappet denne fra skolebiblioteket, men nå vet jeg ikke om jeg vil lese den ennå. Tror jeg vil lese "Det jeg elsket" først.

    SvarSlett
  4. Jeg har nettopp lest min første Siri Hustvedt-bok - "Når jeg ser deg" - og jeg ble i grunnen veldig positivt overrasket over den. Jeg venter på å få tilsendt "Sommeren uten menn" fra Bokklubben, men skjønner at denne ikke er helt toppers. Jeg skal lese den, men kommer nok til å være ekstra oppmerksom på de tingene du er inne på i din velbegrunnede bokomtale!

    SvarSlett
  5. Åh, eg som gleder meg veldig til å lese denne. Eg håper ikkje eg også blir skuffa.

    SvarSlett
  6. Utrolig artig og spennende å se at du ikke likte boka. Jeg likte den nemlig veldig godt. Var så heldig å få "bokbade" Gunnhild Øyehaug i juli i fjor. Som en del av forberedelsen til bokbadet fant jeg innlegget ditt. Det er nyttig å lese kritikk av flere typer når man forbereder bokbad. Hun har fått veldig mange fine anmeldelser. Nå skriver jeg på et eget blogginnlegg om henne, og så dukket bloggen din opp igjen da jeg googlet. Jeg skal lese grundig gjennom det du skriver, og så skal jeg om jeg kan skrive godt om mine opplevelser med boka. Følg meg gjerne på www.sogeland.blogspot.com

    SvarSlett
  7. Må si meg enig med Bai, gleder meg så umåtelig til denne boka!! Interessant hvordan du ser den.

    SvarSlett
  8. Merete: takk for tips, det skal jeg gjøre!

    SvarSlett
  9. Interessant å lese, virkelig. Jeg likte What I Loved veldig godt (og også The shaking woman or the history of my nerves) og er i gang med The Sorrows of An American nå, og jeg kjenner at jeg nok ikke liker den like godt.

    SvarSlett
  10. Merete: det gikk en stund får jeg skjønte at du skriver om boka til Øyehaug og ikke Siri Hustvedt. Skjønte ikke helt at du skrev at jeg ikke likte boka, men det er altså vente, blinke du referer til :-)

    SvarSlett
  11. Jeg likte boka godt. I starten. Så gikk det over.
    Jammen gjorde det, det. I begynnelsen fenget fortellingen til Mia meg, og de gamle damene var både spennende og morsomme, og jeg gledet meg til å se historien rundt de unge jentene bli rullet fram.
    Det var altså i starten. Etterhvert gikk hele boka seg bort. Det ble kjedelig, forutsigbart, omstendelig. I det hele tatt.
    Boka er ikke lang. Det var likevel ikke verdt tiden det tok.

    SvarSlett
  12. Jeg sitter også med helhetsoppfattelsen grei nok.
    Men hva er det som gjør at man synes det? Er det forventningen om stor dramaturgi? For der innfrir ikke boken. Men på en måte er det fint for mange av de skjellsettende tingene vi opplever i livet er sjelden iscenesatt og storslått som i bok og på film.
    Jeg synes at det er artig at forfatteren snakker rett til leseren, fordi det ikke er så vanlig nå til dags. Name-dropping plaget meg ikke spesielt. Og hva om hun er intellektuell? Det er sikkert mange av leserne også. Må alt være mainestream og ha bred appell?

    SvarSlett