mandag 7. februar 2011

Gjesteblogger ungdomsbok: Den hemmelige hagen

Den hemmelige hagen

Den hemmelige hagen ble skrevet av
Frances Hodgson Burnett   i 1909. Den regnes som en klassiker innen barnelitteratur. Boken er skrevet på bokmål og på nynorsk.

Mary er en nysgjerrig, bortskjemt, gretten jente på 10 år, som må flytte til sin rike og fraværende onkel på landsbygda i England, etter at begge foreldrene dør i India. I sitt nye liv hos onkelen møter hun tjenestepiken Martha, hennes bror Dickon, en gartner og en tam fugl. I det store huset, finner hun mange låste rom, og mystiske ganger. Om natten hører Mary mystiske lyder og rop. Hvem kan det være som skjuler seg i huset? Mary får også fortalt om den hemmelige hage. En hage som har vært lukket siden konen i huset døde. En dag finner Mary nøkkelen som fører inn til hagen, men hvor er hagen, og hvor er døren?

Den hemmelighetsfulle hagen handler om vennskap, mysterier og om å tilpasse seg i en ny hverdag.
Jeg anbefaler denne boken videre, og jeg gir boken en fin 5. 

Rina1998

8 kommentarer:

  1. Flott anmeldelse! Den hemmelige hagen har vært en av mine favorittbøker i 30 år.

    SvarSlett
  2. Åh, jeg blir så glad når jeg ser at denne fortsatt blir likt. Det er min favoritttbok fra barndommen.

    Men kan jeg spørre gjestebloggeren om hva hun synes om omslaget på den utgaven som er avbildet her?

    SvarSlett
  3. Me too!
    Har lest den flere ganger enn jeg kan telle.

    (men bildet på dette omslaget liker jeg ikke, min var hvit og grønn og mystisk :-))

    SvarSlett
  4. Jeg også! Jeg også hadde denne som en favoritt. Bra gjesteblogger, håper å se mer til henne.

    SvarSlett
  5. Dety er meg som har lagt ut bildet - det var det jeg fant på nettet. Skal få gjestebloggeren til å kommentere.

    SvarSlett
  6. - og der har vi svaret på hvorfor vi reagerer så likt på de nordiske bøkene :-))

    SvarSlett
  7. Hei, det er jeg som har skrevet denne bokanmeldelsen. Selv har jeg denne boken, og min er hvit, med en jente i midten, og en hekk med hvite blomster på. Så jeg tror det er mange forskjellige omslag.
    Hilsen Rina

    SvarSlett
  8. Denne ble vi høytopplest fra på barneskolen og jeg kan ikke huske mye av hva som skjedde, men jeg kan huske at det var fint og jeg har fortsatt det samme bildet av hagen i hodet mitt som det bildet jeg hadde da. Husker jeg så en filmatisering av denne boka også. Og for et års tid siden kjøpte jeg denne boka på et antikvariat, men jeg har ikke lest den ennå.

    SvarSlett