søndag 14. november 2010

Frihet - Jonathan Franzen

Franzen fikk store ovasjoner for sin bok Korrigeringer - en bok jeg syntes var grei nok, men kanskje noe overvurdert. Det var derfor med moderate forventninger jeg leste Frihet. Hovedpersonene er et ektepar, Walter og Patty, som vi følger fra de treffes i college-tiden, til de er midt i 40 årene.

Boken handler om dette dysfunksjonelle ekteparet. Franzen er tydeligvis begeistret for psykoanalyse, og i god amerikanske stil lar han både Walter og Patty utvikle sine identiteter på grunnlag av sine respektive fryktelige barndommer. Jeg syntes dette er et litt for enkelt grep, til tross for at det er så trist, så trist å lese om disse menneskene. Som seg hør og bør følger denne historien et forholdvis enkelt mønster. Gutt møter pike, gutt vil ha pike, piken vil ha guttens mye kulere kompis, velger så gutten og ikke kompisen. Giftemål, to barn, hus og hage. Forfatteren lar familien få noen fine år, deretter går det til helvete på første klasse. Mann og kvinne kommuniserer ikke, kvinne blir nervete og ubehagelig, ingen kommunikasjon mellom foreldre og barn, foreldrene kan ikke lenger gjøre hverandre lykkelige, og så videre og så videre.

Walter er åpenbart i utgangsgpunktet en ok fyr, men sørger over at han og Patty har det fælt. Derfor legger han hele sjelen sin i et - for å si det forsiktig - tvilsomt miljøprosjekt. Forfatteren kommer med noe som kanskje er en samfunnskritikk, gjennom en litt twisted beskrivelse av det politiske (Bush-)miljøet i Washington. Patty er en gjennomført destruktiv person, som kunne fått et helt ok liv uten å gjøre de helt store anstrengelsene. I stedet trener hun, blir tynn og lekker, uten at dette (som kjent) er et botemiddel for å kurerer mismot og bitterhet.

Det er kanskje ikke et krav en leser kan stille, men det er veldig rart å lese en bok av en murstein uten å kunne identifisere seg med en av romankarakterene eller de valgene de tar. Jeg opplever hele persongalleriet som flate og karikerte "amerikanere" og blir en smule provosert over det. Men Frantzen skriver meget bra, og på slutten av boken tar historien seg opp.

Boken er en typisk god-å-snakke-med-andre-om-bok, og det er kanskje derfor den har fått så mange gode anmeldelser. Jeg syntes den var litt mer enn grei nok, i den forstand at jeg fremdeles irriterer meg over personene i boken. Anbefales som lett lektyre, men med forbehold om at anmelderne muligens har latt seg rive litt med av Frantzen-hypen.

God bok!

6 kommentarer:

  1. Du har fått en award av meg!

    http://rosemariechr.blogspot.com/2010/11/award.html

    SvarSlett
  2. Takker for bloggpris! Konstaterer at Franzen er en av de vi tydeligvis vurderer forskjellig, men ser ikke bort fra at jeg er påvirket av forhåndsreklamen.
    Misunner deg turen til Istanbul, der vil jeg gjerne reise!

    SvarSlett
  3. Skal lese og diskutere boken i lesesirkel bokselskapet) regner med at praten vil gå heftig, slik det gjorde med Korrigeringer. Intgeressant beskrivelse av boken, tar den med som innspill. Jeg begynner på boken i morgen, måtte bare bli ferdig med en annen først...

    SvarSlett
  4. Det er åpenbart stor forskjell på kva vi synest om denne. Eg likte ho svært godt. Sjølv om eg er einig i at figurane er karikerte, liker eg karikaturen. Det er eit grep eg meiner fungerer godt for den samfunnskritikken Franzen reiser med boka.

    SvarSlett
  5. Jeg likte boken veldig godt. Dette kunne fort ha blitt veldig trist og tårevått. I stedet fikk jeg en god følelse av å lese boken og ble glad i karakterene i all sin streven.

    SvarSlett
  6. synes boka taper seg fullstendig på slutten

    SvarSlett