fredag 23. oktober 2009

Hvite løgner - Dea Trier Mørch/Sara Trier

Dea Trier Mørch er en fantastisk forfatter. Hun døde av kreft, bare 59 år gammel i 2001, men før det rakk hun å skrive 15 romaner. Utgangspunktet for Mørch er ofte familiens indre liv, og da med et særlig fokus på kvinnen. Hun var plassert godt ute på venstresiden, og var en viktig stemme i den feministiske bevegelsen på 70- og 80tallet.

Bøkene til Mørch mister ikke aktualiteten. Hun tar for seg temaer som skilsmisse, aldring, forholdet mellom generasjoner og forholdet mellom ektefeller. I tillegg forholder hun seg til samfunnet og tiden bøkene skrives i, og litteraturen er politisk. I Hvite løgner er skilsmissens ringvirkninger på familien det sentrale.

Boken er et spennende prosjekt - fordi hun har skrevet den sammen med sin datter, Sara Trier. Dette skrivearbeidet gir boken en rytme og troverdighet. Boken handler om Bella, på 18 år, som reiser på kibbutz i Israel. I løpet av den perioden hun er der, brevveksler hun med sin mor Julia. Sara Trier skriver brevene fra datteren, og Dea Trier Mørch skriver morens brev. I brevene oppstår en kommunikasjon som ikke er tilstede når de omgås i det daglige, og datteren konfronterer moren med store spørsmål fra barndommen.

Julie er skilt fra Sylvester. De ble skilt da Bella var 4. Bella vil vite mer om hvorfor foreldrene ble skilt, hvorfor moren handler som hun gjør, og hvem moren egentlig er. I boken tegnes et bilde av skilsmissen slik den oppleves for barna, og hvordan barna spinner på en historie de egentlig ikke kjenner, men som angår dem selv på fundamentale måter.

Boken setter søkelyset på de problematiske sidene ved en skilsmisse, og barnas hjelpeløshet når foreldre skiller lag. Forfatterne klarer å nyansere bilde av den lykkelige skilsmissen, og den rådende oppfatningen av at barna klarer seg bra bare foreldrene har det bra. Den kan leses som et innlegg i diskusjonen om skilsmisse, familie og samhold. Det som er åpenbart er at Trier Mørch gir gode perspektiver på hvordan foreldrene forsømmer viktige oppgaver når de skiller seg. For hva vet barna? Har de det bra fordi om de tilsynelatende ser ut til å takle bruddet bra? Hvordan er det for barn å ha to hjem? Og hva gjør det med forholdet mellom barn og foreldre når nye partnere entrer banen? Og hva er forskjellen på et ungdomsopprør som resultat av hormoner og løsrivelse på den ene siden, og som et resultat av frustrasjoner og sorg på den andre siden.

Nå når jeg selv har blitt voksen ser jeg Julia bedre enn jeg ville gjort i en alder da jeg identifiserte meg med datteren. Og jeg ser utfordringene med å skulle forholde seg både til en tidligere ektefelle og sorgen over å mistet det samholdet - og det å skulle forholde seg til barnas reaksjoner, eller mangel på reaksjoner. I denne boken klarer forfatterne å gi et bilde av både mor og datters forklaringer og forståelser av det som hendte.

En bonus i boken er det danske, naturlige forholdet til kulturelle objekter som design og bruksting. PH-lampene, Børge Mogensen og 7-ern stolene er alle med. Objektene har en kulturell symbolsk forklaringsverdi som jeg liker godt, og som de ikke har i norsk litteratur. Kunstnerens villkår er som alltid i Trier Mørchs bøker sentralt, det samme er arbeidsfordelingen mellom kjønnene.

Anbefales!
God bok!

5 kommentarer:

  1. Takk for at du skrev om Dea T M! Jeg har et inderlig forhold til henne som virker som det aldri tar slutt, og anbefaler alltid bøkene hennes videre. Kastanjealleen, Vinterbarn, Morgengaven, Aftenstjernen. Nydelige! Kanskje jeg skal lese Indre by igjen, siden du sier det. :)

    SvarSlett
  2. Anonym: vet du, det er ikke mange som leser hun lenger! Jeg har forsøkt å få tak i de bøkene jeg mangler, men de er ikke å få tak i. Det blir loppemarkeder og fretex som kan være redningen. Indre by har jeg ikke lest, men jeg har en del av de andre. Jeg er skikkelig sugen på å lese flere av henne nå, men må nok lese om igjen de jeg allerede har. men - det er en stund siden jeg leste hun, så jeg tror det kan bli en bra leseopplevelse - igjen!

    SvarSlett
  3. Joda, vi er flere som elsker hennes bøker. Tror du kan finne de aller fleste på antikvariat.net.'Da jeg oppdaget Amerika' er også en perle av en bok + 'Landskap i to etasjer'.Unner riktig mange å oppdage denne forfatteren!

    SvarSlett
  4. Landskap i to etasjer har jeg ikke lest - jeg får ta en runde på antikavriatene. Søkte på antikvariat.net, men fant ingen - forsøker igjen nå :-)

    SvarSlett
  5. Har hatt Vinterbarn og Morgengaven stånde i bokhylla siden jeg ble gift for 20 år siden. Har nå vært skilt i to år. Plukket tilfeldig ut Morgengaven i går på besøk hos min ekskone og be fullstendig oppslukt. Fantastisk litteratur! Dette angår meg og mine, og det vi har opplevd og opplever. Dette er livet som det er.

    SvarSlett