fredag 17. juli 2009

Lev! - Truls Frogner

Politikeren, forfatteren, arbeidslederen og samfunnsmennesket Truls Frogner fikk i 2004 kreft i tykktarmen. Kreften hadde spredning, og Frogner fikk sin dødsdom.
NRK sendte tidligere en sterk og gripende dokumentar om Frogner, og han ga en rekke intervjuer til aviser som Asker og Bærums budstikke og Dagbladets Magasinet.
Jeg har lest boken han skrev etter han fikk kreft. Lev! tankekraft mot kreft. Det er et sterktvitensbyrd om et menneske sterkt preget av sykdommen - på godt og vondt. I denne vanskelige tiden maktet han å skrive en bok som er et viktig bidrag i debatten og kunnskapen om sykdommen som vil ramme tre av fire familer.
Frogner er ingen sentimental mann. Han stiller det betimelige spørsmålet: hvor akkurat meg. Deretter setter han problemstillingen inn i en politisk og kulturell kontekst. Han viser til ulike aspekter ved kreft, både for indivdet og for samfunnet.
Jeg mener at Frogner har skrevet en viktig bok som bør leses av mange. Han skriver godt, han er poengtert og det han sier virker fornuftig. Både helsepersonell, politkere og meningmann vil ha noe igjen for å lese boken. Den er trist, og kanskje enda tristere fordi vi vet at Truls Frogner døde 1.oktober 2006, kun 57 år gammel. Men den er også et optimistisk og kampvillig bidrag! Frogner avslutter boken med ordene Vendi. Vidi. Vici. Jeg kom, jeg så, jeg vant.
Anbefales!
God bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar