torsdag 16. juli 2009

Fear and trembling - Amelie Nothomb

En god venninne av meg har bursdag i dag. Hun er meget belest, og har anbefalt meg denne boken- så hva passer bedre enn å lese den, nettopp i dag?
Jeg er fasinert av Japan, og dette er en bok skrevet av en belgisk forfatter. Hun ble født i Japan, og bodde der i en del år. Denne romanen - som jeg ikke vet om er real life - handler om en kvinne på 22 år som får seg jobb i et stort japansk selskap, i hjertet av Tokyo.
Hun er under alle, dvs. at alle er over hun på rangstigen. I boken ironiseres det over den japanske tilbøyeligheten til å betrakte seg selv som overmennesker, sammenlignet med alle oss andre. Inkludert oss fra vesten. Amelie-san, som hun heter i boken, noe som kan indikere at dette er selvopplevd - jeg håper nesten det - begynner i en jobb hun ikke helt har klart for seg hva er. Hun får meningsløse oppgaver, som i seg selv ikke handler om selve arbeidet, men den japanske arbeidsetikk. Med andre ord selvdestruktivt og meningsløst.
Jeg lo flere ganger da jeg leste denne boken. Nothomb skriver rasende bra, hun ironiserer og gjør skarpe betraktninger. Hun viser mye av det meningsløse og inhumane ved den japanske innstillingen, samtidig som hun gir et omsorgsfullt bilde av feks kvinner i dagens Japan.
Dette er en bok jeg er glad for at jeg har lest, men som jeg skulle ønske jeg leste før jeg reiste til Japan sist gang. Passer utmerket for dem som er i en Murakami-wave!
Anbefales!
God bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar