tirsdag 26. mai 2009

Skutt i filler av Mads Mikkelsen - Hedda H. Robertsen

For en lesefest!! Dette er den mest sexy boken jeg har lest på lenge. Kanskje noen sinne! Dette er erotikk så det suser! Fra en mossejente på 19 år. Fantastisk!!

Boken handler om Alba, 19 år. Hun er ansatt i noe som må være en kombinasjon mellom en bokhandel og en kiosk: hun selger bøker, gratulasjonskort og aviser. Hun forelsker seg hodestups og uhemmet i en av sine faste kunder. Han har bestilt en bok, og hun kjenner initialene hans: M.M. Når han i tillegg snakker dansk, er sånn ca 43 år, ja da kan han ikke få et bedre navn enn Mads Mikkelsen.

Bokens handling er forholdsvis begivenhetsløs, det skjer ikke de store hendelsene. Men det skjer mye i hodet og kroppen til Alba. Hun er kåt, og hun vil ha Mads Mikkelsen. Hun kommer et stykke på vei med den rosa kanindildoen sin, men det er Mads hun hele tiden fantaserer om. HELE tiden!! Det er fornøyelig.

Det som er så fantastiske med boken er beskrivelsen av hva Alba vil gjøre med Mads og hva hun vil at Mads skal gjøre med henne. Her er det ingen skyld, skam eller anger. Sammenlignet med feks Fransk åpning av Vigdis Hjorth må det ha skjedd en revolusjon med unge kvinners seksualliv. Jeg er hakket eldre enn forfatteren. Vel, for å være mer presis, jeg er dobbelt så gammel som forfatteren. Og nå skjønner jeg at verden går fremover. Robertsen skriver på en måte som var utenkelig for bare få år siden. Hun skriver presist, erotisk og sensuelt om seksualitet, på en måte som ikke bidrar til fremmedgjøring eller underkastelse. Her er kvinner med på egne premisser.

Alba er en intelligent romanfigur som henviser til et bredt spekter av kulturelle referanser. Sex and the city er selvsagt med. Det samme er gamle filmer som eksemplevis Breakfast at Tiffanys. Hun referer til en rekke litterære bøker og til både ny og gammel musikk. For en fryd!!

Dette var en stor og utrolig festlig leseopplevelse. Og det er ekstra gøy at en ung kvinne skriver så fullstendig uten hemninger. Way to go, Robertsen, skriv veldig gjerne mer!! Denne boken gir grunn til forhåpning om at forfatteren kan skrive om mangt og meget, og vi kan krysse fingrene at det kommer mer.

Anbefales med vill begeistring! Dette er en fest fra begynnelsen til ende. Og slutten er prikken over i'en! Fabelaktig!!

God bok!!

4 kommentarer:

  1. Kult! Jeg blir med på lesefesten:

    SvarSlett
  2. Ble tipset av Groskro om at du var så begeistret for denne boka. Nå har jeg lest og skrevet en liten anmeldelse av boka på bloggen min. Med vilje ventet jeg med å lese ditt innlegg. Ser at du er langt mer euforisk begeistret enn meg. Men du har jo helt rett - så fantastisk at unge kvinner har et så direkte og ukompliserte holdninger til sex og nytelse. Det gjør INGENTING! ;-)

    SvarSlett
  3. Nå har jeg også lest denne. Om ikke fullt så begeistret som deg, så synes jeg ihvertfall at det var en artig leseropplevelse. Ja til mer slik litteratur! :)

    SvarSlett
  4. Hei, nå har også jeg lest denne boka, og ja det var en artig leseropplevelse! :-) Men istedet for å "finne opp kruttet på nytt" så anbefaler jeg heller de som måtte kikke inn på min blogg å lese det som du Mettemor og Stine Marie skriver :-)

    SvarSlett