søndag 3. mai 2009

Det første jeg tenker på - Ida Jessen


La meg starte med å si at jeg liker best ABC av Ida Jessen. Den er mer troverdig enn Det første jeg tenker på og jeg følte meg nærmere hovedpersonene. For det er noe med problemet når jeg leser denne boken: Jeg tror ikke på historien. Jeg har ikke sympati med personene - jeg blir ikke kjent med dem.
Historien er om en kvinne, Birgitte, som reiser på landet for å besøke sin prestevenninne, Lisa. Mens hun er der blir Lisas 7 år gamle sønn, Gustav, påkjørt. Dette skjer på bursdagen hans - og når han sykler på sin splitter nye sykkel. Grunntemaet i boken legger altså til rette for en spenstig handling. Men det blir det ikke. Birgitte, som er fortelleren, er en skikkelig selvopptatt, egoistisk singel dame. Hun klarer ikke å støtte Lise i hennes sorg. Det er forsåvidt interessant, for Jessen klare å tydeliggjøre det utrolig ulike forholdet til hverdagen som oppstår mellom folk uten familie og folk med familie når de må leve innpå hverandre. Birgitte er selve inkarnasjonen av en som har vært singel og barnløs for lenge - ikke at det er noe galt i å velge bort barn - men hun er gjennomgående en iagttager uten empati. Hun dømmer og vurderer uten å ha grunnlag for det.
Det er en trist bok, og den kunne vært veldig bra. Men jeg syntes den blir for slapp, og at det blir for mange enkle løsninger. Så denne anbefaler jeg ikke, med mindre formålet er å lese alt av Jessen. Men skal du kun lese en av Jessen bør du gå for ABC.
God bok!

4 kommentarer:

  1. jeg ble nysgjerrig, for jeg har verken hørt om ida jessen eller ABC. Og selv om det ikke fristet så veldig å lese Det førset... etter anmeldelsen din, er jeg enig i at plottet/temaet kunne vært interessant. dette med familie- vs. alene-liv. det hadde kanksje vært bedre hvis hun hadde hatt empati? konflikten mellom å ønske seg det den andre har, men uten den sterke smerten...

    SvarSlett
  2. Jeg tror egentlig ikke hun ønsker seg det andre har - hun virker for selvopptatt. Det er vanskelig å beskrive uten å røpe for mye av handlingen, men hun klarer ikke å rive seg løs fra seg selv - til og med når venninnen mister et barn. Jeg vet ikke om Jassen har ment å gjøre hun så usympatisk, men i mitt hode er hun virkelig "bad".

    SvarSlett
  3. Jeg har flere bøker av Jessen på leselista mi( ABC, den som lyver, det første...), og hadde tenkt å plukke opp denne på biblioteket i løpet av uken, men kanskje jeg burde gått for ABC istedenfor..?

    SvarSlett
  4. Nå har jeg lest denne også :) Er ganske enig med deg. Det kunne vært gjort mye mer ut av denne historien, og språket var ikke så imponerende. Men jeg ser frem til å lese ABC snart siden du likte den bedre.

    Kan anbefale Vinterhjerte av Siri Kvamme hvis du vil lese mer om samme tema. Evt. Dagene er gjennomsiktige av Mirjam Kristensen også :)

    SvarSlett