fredag 13. mars 2009

En anden - Tom Kristensen






Jeg har igjen og igjen forsøkt meg på En anden av Tom Kristensen. Jeg husker at jeg reiste helt til København for å få tak i boken. Vel hadde jeg den gang tilgang til såkalte ID-billetter med SAS til en latterlig lav pris - det var billigere enn å ta taxi fra Nesttun til byn - men dog. Jeg gjorde litt for å få tak i boken.



Og så kommer jeg ikke gjennom den. Jeg forsøkte siste gang forrige uke. Noop!



De gangen jeg treffer menn som er beleste (det er sjeldnere enn jeg treffer beleste kvinner) er dette en av de forfatterne de trekker frem. Fantastisk bok. På linje med Bjørneboe. Politisk. For en skildring. Forandret livet mitt. Genial penn. Osv. Og jeg sitter igjen som et spørsmålstegn. Hæ? Hva er det jeg ikke får tak i.


Med dette hjertesukket åpnes herved diskusjonen. Er det bøker som er typisk manne-bøker? Henvender eller appellerer bøker seg ulikt til kvinner og menn? Er det flest menn som liker Lolita? Mest kvinner som godter seg med Pippa Lees hemmelige liv? Og hvis det er slik: hvorfor? Er ikke vi, likestilte kvinner og menn - opptatt av de samme temaene? Er det slik at kvinner er opptatt av prosess og problematisering, analyse, mens menn er mest opptatt av resultat?



Kjære venner - debatten er åpen - fyr løs!

16 kommentarer:

  1. Ja, vi foretrekker nok forskjellige bøker. Men vi kvinner er flinkere til å lese begge kjønn enn det menn er. Vi er kanskje mer vant til å se verden både fra et mannlig og et kvinnelig ståsted. Selv leser jeg flest kvinnelige forfattere, uten at det ligger noen bevisst strategi bak - jeg bare tiltrekkes av bøkene.

    SvarSlett
  2. Jeg er enig med deg - både i at vi leser forskjellige bøker og at kvinner leser mer av ulike typer bøker. Jeg vet faktisk ikke om jeg leser mest av kvinnelige eller mannlige forfattere. Men jeg ser jo noen mønstre nå når lesingen blir "systematisert" i bloggen.

    SvarSlett
  3. http://svennevenn.blogspot.com/2009/03/mannfolkbker-takk.html

    SvarSlett
  4. Hei. "Hærværk" var i alle fall en stor leseopplevelse. Kikket etter flere av Kristensen i Danmark for et par år tilbake, og fant ikke en eneste bok i bokandelen.
    Det er akkurat en uke siden jeg selv blogget om mannfolkbøker, og tok en statistikk på egen lesing, som viste at kun 10% av bøkene var skrevet av kvinner. Pussig?
    http://tiny.cc/RyJxT

    SvarSlett
  5. Jeg har det på akkurat samme måte med hærverk - jeg kommer bare ikke igjennom den. Plukket den opp på samme turen - men fortsatt er den kun en verkende tann i bokhyllen...

    SvarSlett
  6. Nå har jeg lest posten på den eksellente bloggen din - ja, det er pussig. Det er ikke noe mål i seg selv at menn skal lese bøker skrevet av kvinner - men hva betyr det at menn leser bøker av menn? Kunne vært interessant å vite hvilke bøker de 10% var. HVilke kvinnelige forfattere er det menn leser?

    SvarSlett
  7. Jeg synes det er morsomt at du i det hele tatt nevner Tom Kristensen, den egentlige Tom Kristensen vil jeg si - i dag er det jo en norsk forfatter som kaller seg det samme. Jeg kjenner ikke til boken du nevner, men Hærværk var i hvert fall en stor opplevelse i sin tid. Men om Kristensen er en forfatter for menn? Ikke mer enn Tove Ditlevsen er en forfatter for damer, for å nevne en annen danske. Jeg synes i det hele tatt ikke man skal la seg begrense av sånt.

    SvarSlett
  8. Takk for skrytet. Får se en dag om jeg lister opp de "damebøkene" for deg, så finner du i alle fall ut hva en mann leser ;-)
    Kvinnelige forfattere, som jeg har forsøkt å like, men meldt pass: Amalie Skram og Sigrid Undset. Uha, der kom det ut.

    SvarSlett
  9. Eg fører ikkje statistikk, men eg trur eg leser fleire mannlege forfattarar enn kvinnelege. Og eg trur det har noko med at eg har lese mange kvinnelege forfattarar som er litt for opptekne av typiske kvinneproblemstillingar. Det blir fort litt for mykje kjønnsproblematikk hos kvinnelege forfattarar, er mitt generelle inntrykk. Eg sitter oftare igjen med ei kjensle av at bøker av menn handlar om mennesker som er heile menneske, på godt og vondt, medan bøker av kvinner handlar om mennesker som er kvinner.

    SvarSlett
  10. Tehme Melck: jeg er enig i at man ikke skal la seg begrense av kjønn. Men Kristensen skull ejeg ønske jeg knekket koden til - men jeg får ikke noe kick av å lese bøkene hans. Og som sagt, jeg treffer stadig på menn som refererer til TK som en av de store.
    Svenn. Enig når det gjelder mye av Undset. Jeg er tilbøyelig til å kategorisere Jenny som kiosklitteratur. Men Amalie Skram?? Jeg syntes hun er fantastisk!!
    Bai: den må jeg tenke litt på.. :-)

    SvarSlett
  11. Jeg laget rett og slett en liste hjemme hos meg selv, som skal dekke de 10%. http://tiny.cc/FbJcQ

    SvarSlett
  12. Og den oppfordrer jeg interesserte til å ta en titt på. Impressing!

    SvarSlett
  13. Jeg har aldri, som deg, reist langt for å få tak i en bok. Ikke engang ut av byen (men jeg har bestilt skatter fra andre siden av kloden flere ganger - det teller vel ikke?).
    Erfaringsmessig har jeg på min vei snublet borti langt flere beleste menn enn kvinner, uten at jeg ønsker å trekke beslutninger eller generalisere av den grunn. (Per og Pål har ett eple hver. Per spiser begge. I gjennomsnitt har de spist ett hver). Osv. Dessuten er det forskjell på å ha lest mange bøker, og det å være belest - iallfall er det slik i mitt vokabular.
    Forøvrig synes jeg Bai er inne på noe i sitt innlegg. Kjønnsproblematikken.
    Men jeg må få tilføye at jeg virkelig har kost meg med både Skram, Undset, Austen, Lindgren, Vestly, Gripe og flere, uten at jeg har reflektert over hvorvidt forfatter har brede hofter eller produserer spermier.

    SvarSlett
  14. Dessuten må jeg få tilføye at jeg har blitt nysgjerrig på Sylvia Plath, etter diverse panegyriske anmeldelser hos flere bloggere. Og da først og fremst boken som er døpt "Glassklokken".
    Skulle det vise seg at denne ikke fenger, skal jeg stemple ALLE kvinnelige forfattere som komplett udugelige.
    (Og dermed fikk jeg alle feminist-bokbloggerne på nakken. Igjen. Ironi er vanskelig. For andre).
    Hei igjen.

    SvarSlett
  15. Svanemann: enig i at det forskjell mellom å ha lest mange bøker og å være belest.
    Les Glasskolkken og gi en lyd om hva du syntes - i tillegg har hun gode dikt - har du hørt når hun (Plath) leser opp diktet om sin far? (Det jeter Daddy) HVis ikke skal jeg forsøke å finne linken, så skal jeg legge den ut. Det er sjelsettende. Intet mindre!

    SvarSlett
  16. PS. daddy er i samlingen birøkterens datter.

    SvarSlett