søndag 22. mars 2009

Annie Leibovitz i Berlin. Og litt til.






Ai,ai,ai - dette var fantastisk. Masse bilder - hundredevis. Jeg blir overrasket hvis jeg i løpet av 2009 finner en utstilling som topper denne. Skal du til Berlin før 24.mai er dette noe du må få med deg.

Jeg reiste med min datter på 10 år, og la programmet opp deretter. Det har sine fordeler å reise med barn, denne gangen så jeg deler av Berlin og Berlin fra steder som jeg ikke har sett før. I tillegg til dyrehagen tok vi båttur på elven og vi var i TV-tårnet. Kjempeartig! Vi gikk på rare utstillinger, og jeg slet meg gjennom noen timer på KaDeWe, det svære, eksklusive shoppingsenteret. Det var en lidelse, men man kunne drikke vin i 6.etg - matavdelingen, så det lindret litt på smerten. Vi fulgte naturligvis Ståles råd og durte rundt med 100-bussen frem og tilbake mellom Alexander Platz og Zoo - med sete i 2dre etasje av bussen - helt fremme, hadde vi kanonutsyn over de fineste highlightsene i byen. Snadder.


Her er mine tips hvis du skal reise til berlin:


Kjøp et busskort på flyplassen. Jeg kjøpte et for 72 timer. Til meg og datteren min ble dette 25 euro. Fri transport hele helgen pluss avslag på billettpriser på alle stedene vi kom.

TV-tårnet: restauranten. Drikk deg på en snurr mens du snurrer rundt i kulen, med panorameutsikt over hele byen.

100-bussen. Start på første holdeplassen på ruten, da kan du være heldig å få de fremste setene opp.

Båt-tur. Behagelig, med unntak av støyende tyskere (det gjør det vanskelig å høre hva de sier over høytaleren). Et påskudd til å drikke mere vin.

Friedrichstrasse-teater. Kveldsforestillinger som det svinger av. (styr unna hvis du ikk ereiser med barn eller hvis du ikke har en tilbøyelighet til å digge show i ordets rette betydning).

Utstillinger: velge og vrake. Noe for enhver smak.

Og selvsagt: Mauermuseum- Museum Haus am Checkpoint Charlie. Like voldsomme inntrykk gang på gang!


God tur!




3 kommentarer:

  1. Velkommen hjem.
    Det høres ut som om dere har hatt en fin tur. Det er så morsomt når man kan reise med barn og oppleve sammen. I mai reiser jeg til Paris med sønnen min på 7 år. Det skal bli fint!

    SvarSlett
  2. Paris er min absolutte favorittby. Har hatt med barna der tidligere. Fantastisk by sammen med barn - og mai er jo nydelig!! Keep us posted!

    SvarSlett
  3. Hørtes ut som en topp tur! Gleder meg til å ta med sønnen min til en storby når han blir litt større.

    SvarSlett