tirsdag 3. februar 2009

Din stund på jorden - Vilhelm Moberg

Jeg har nettopp avsluttet boken Din stund på jorden av svenske Vilhelm Moberg. Han er kanskje mest kjent i Norge for i tillegg til å ha skrevet denne, å ha skrevet Utvandrerne, Innvandrerne og Nybuggerne.

Din stund på jorden handler om Albert Carlson på 64 år. Han er svensk, men reiste som ung til USA. Nå sitter han i en liten by ved havet i California - Laguna Beach - og tenker tilbake på sin stund på jorden.

Albert er skilt to ganger, har to sønner som han har lite eller ingen kontakt med, og er en ensom mann. Samme tema som Hvermann av Philip Roth. Jeg fikk mange assosiasjoner til den boken da jeg leste denne.

Alberts bror Sigfrid dør da Albert er 14 år. De to brødrene var sterkt knyttet til hverandre, og boken kan leses som en form for samtale mellom Albert i nåtid og hans fortid, spesielt knyttet til Sigfrid. Det er en bok om å vokse opp som bondesønn i et fattig Sverige, og drømmen om et bedre liv i Amerika. I tillegg er det historien om forholdet (eller mangelen på forholdet) mellom en ung gutt og hans foreldre. Og selvsagt, og kanskje det viktigste: en bok om å se seg tilbake etter et langt liv.

Albert sier at man har et fedreland, og at man ikke kan få ett nytt. Til tross for at han aldri retunerer til Sverige, med unntak av noen korte besøk, blir han aldri amerikaner. Det er ikke nødvendigvis Sverige som er avgjørende, men det minnene fra det sterke og nære forholdet mellom brødrene.

Dette er en fin liten bok. Jeg kan ikke forstå hvorfor den kun finnes som bruktbok i Norge, for det er en bok som mange vil ha glede av. Men den står i mange bokhyller, - hvem var vel ikke medlem av Den norske bokklubben på 1970-tallet?

God bok!

5 kommentarer:

  1. Jeg blir stadig imponert av de gamle Bokklubb-bøkene, og når jeg får sjansen plukker jeg med meg etpar fra bruktmarkeder. Duverden sånn peiling de må ha hatt, redaktørene i DNB, dengang. Innholdet holdt usedvanlig høy kvalitet, men jeg ser at papiret de brukte var ganske semre saker. Mine gamle bokklubbøker er brune i toppen.

    SvarSlett
  2. PS. Og JA, Moberg var en klok mann.

    SvarSlett
  3. Jeg er så enig med deg!! Og de koster rundt 20 kroner pr eks i brukthandlerne. Helt sykt :-)

    SvarSlett
  4. Denne hadde vi hjemme, husker jeg. En av mammas favorittbøker, som hun anbefalte meg og har snakket om mange ganger. Jeg kan ikke huske om jeg faktisk leste den... I så fall var kanskje litt for ung.

    SvarSlett
  5. Harald sa ...
    Tittelen er som eit djupt dikt for meg ...

    SvarSlett