lørdag 17. januar 2009

Q & A - Vikas Swarup



Jeg har bedt om hjelp fra mine blogg-venner og blogglesende venner om gode boktips. Leselistami kom med en utmerket anbefaling, Vikas Swarup Gutten som hadde svar på alt. Denne boken har jeg lest - og det er en utmerket anbefaling for de som enda ikke har lest denne perlen!

Jeg leste den engelske versjonen - og har rukket å gi den i gave til flere venner. Mitt eget eksemplar er utlånt (veldig dum ting å gjøre - jeg får ofte ikke bøkene i retur), men jeg skal gi hovedtrekkene fra boken.

Boken handler om gutten Ram Mohammad Thomas - en gutt som vokser opp i fattigdom i Mumbai, India. Han har deltatt på et Question and Answer Show (derav tittel Q & A) og ender med å vinne hele konkurransen. Premiepotten består av uvirkelig mange penger- og produsentene av fjernsynsprogrammet har ikke premiepenger å utbetale - ingen hadde trodd at noen ville kunne svare på de vanvittige spørsmålene. Men det var det altså en som kunne.

Når vi treffer Ram sitter han i fengsel - anklaget for å ha svindlet TV-selskapet - han er anklaget for å ha jukset. Han får en advokat og det er til hun han forteller bakgrunnen for at han kan svare på spørsmålene. Hver og ett av de 12 spørsmålene han har besvart riktig knyttes til episoder og fortellinger i Rams eget liv.

Fantastisk lesning, kreativt og et ekte eventyr fra "virkeligheten". Anbefales på det varmeste!!

God bok!!

5 kommentarer:

  1. wow den skal jeg lese! Har du lest "to kill a mockingbird"? Leser den nå, den kan jeg anbefale!

    SvarSlett
  2. Hei Jenny Michelle - hyggelig å ha deg på bloggen :-)
    To kill a mockingbird var en av de vi ble "påtvunget" å lese på skolen (se bloggdiskusjon her: http://spectatia.blogspot.com/2009/01/lord-of-flies-omlsning.html) så jeg har et litt anstrengt forhold til den. Men jeg husker absolutt ingenting av handlingen, så jeg tar med meg tipset ditt. Takk skal du ha!

    SvarSlett
  3. åh, nå gleder jeg med enda mere. Takk for fristende omtale.

    SvarSlett
  4. Jeg må bare si meg enig i at Q & A er god. Veldig god! Oppdelingen av boken gir en flott driv og det er vanskelig å legge den fra seg Jeg leste den for tre år siden og har også gitt den bort til flere. Alle har likt den. Jeg plukket den opp i en bokhandel før en lang strandferie. Jeg hadde lest den ferdig før jeg landet på bestemmelsesstedet (men dit var det et stykke) Og grunnen til at jeg plukket den opp? Den fine eplegrønne fargen på forsiden. Er det ikke fint at min favorittfarge fikk meg til å kjøpe en fantastisk god bok.
    Jeg gleder meg til fredag - da er det premiere på filmen som er basert på boken; Slumdog Millionaire. Den vant Golden Globe for beste film i forrige uke og er en het kandidat til Oscar.

    SvarSlett
  5. Nå er nominasjonene klare og filmen, Slumdog Millionaire, er nominert til 10 Oscar (blant annet beste film).

    SvarSlett