søndag 11. januar 2009

The Matrix - the Ultimate Movie


Matrix er noe av det beste jeg har sett på film. Den er god rent underholdningsmessig, men også som en kommentar til vitenskaplige, religiøse, idehistoriske og filosofiske diskurser. How many layers of meaning in The Matrix? More than you will ever know, hevder The Wachowski borthers som har skrevet og regissert filmen. Jeg har lest flere bøker om filmen, og har landet på at Taking the Red Pill. Science, Philosphy and Religion in The Matrix er min favoritt.
Redaktøren for Taking the Red Pill heter Glenn Yeffeth. Boken består av 15 bidrag som diskuterer ulike dimensjoner ved filmen, samt et Matrix Glossary. David Gerrold har skrevet en glimrende innledning til boken som fungerer utmerket for den videre lesningen. Boken setter filmen inn i en samfunnsmessig kontekst og relaterer tematikken fra filmen blant annet til andre litterære verk.
Har du ikke sett filmen? Da kan du glede deg - jeg har holdt meg til eneren og skydd oppfølgerne. Det er en seeropplevelse uten sidestykke og anbefales på det varmeste. Boken anbefales også - kan kjøpes her.
God film og god bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar