torsdag 15. januar 2009

Jens Christian Grøndal



En av mine danske favoritter er Jens Christian Grøndahl. Bøkene hans har sterke psykologiske skildringer av mennesker som beveger seg mot hverandre og fra hverandre. Skilsmisse eller seperasjon og påfølgende ensomhet er ofte sentrale tema i bøkene.

Jeg har lest mye av det han har skrevet, og det er tre bøker jeg vil trekke frem som jeg likte spesielt godt. Disse er Et annet lys, Lucca og Taushet i Oktober.

I Et annet lys møter vi Irene Becman, en kvinne midt i femtiårene som er gift og har to voksne barn. Hun har en god jobb som advokat og et godt ekteskap. Da hun forståe at mannen har et forhold til en annen kvinne tvinges Irene til å reflektere over sitt eget liv. I denne prosessen nærmer hun seg sin dødssyke mor og oppdager at moren har flere skjulte hemmeligheter. En av disse får Irene til å reise sydover i Europa, for å finne igjen deler av sin egen historie som hun ikke visste eksisterte.

I Lucca møter vi legen Robert som en dag får en hardt skadet kvinnelige pasient, Lucca, på sykehuset han arbeider. Robert er nyskilt og bruker tiden på å tenke, lytte til Mahler og jobbe. Lucca er skuespiller og rett før ulykken har hun fått vite at mannen hennes har truffet en annen kvinne. Skjebnen fører Robert og Lucca sammen, og de utvikler et gjensidig forhold. I boken får vi kjenskap til begge hovedpersonenes historie.

Min favoritt er Taushet i Oktober. Dette var den første jeg leste av Grøndahl og jeg har den danske utgaven. I denne boken møter vi en kunsthistoriker på 44 år som plutselig opplever at konen - etter 18 års samliv - reiser fra han. Hun reiser til steder de har vært sammen, og på hver sin måte gjenopplever de samlivet sitt - hver for seg. Denne boken minner meg litt om Engelstads Størst blant dem , men hovedpersonen i Taushet i Oktober er langt mer sympatisk.

Nylig skrev Grøndahl essaysamlingen Tre Skridt Tilbage. Han var en av dem som støttet angrepet på Irak og i denne essaysamlingen tar han et tilbakeblikk på murens fall og 11.september. Grøndahl innser at han tok feil med hensyn til invasjonen i Irak og hovedspørsmålet i boken er hvordan han kunne ta så feil. En bok med selvransakelse og selvkritikk av seg selv som menneske og som danske.

Grøndahl anbefales. Får som bruktbok på norsk, men er også oversatt til engelsk. Alle titlene fås i tillegg i Danmark.

God bok!

4 kommentarer:

  1. Jeg har vært litt ute etter gode danske tips og Grøndahl høres interessant ut, så takk for det.

    Men det er rart med Mahler. Det virker som det er noe spesielt med å la hovedpersonene sine lytte til Mahler.

    http://spectatia.blogspot.com/2007/04/mahler-i-litteraturen.html

    SvarSlett
  2. Enig med deg - i mitt hode er det en manneting - uttrykk for at "jeg grubler, jeg har det fælt"... Men jeg har ikke hørt noe særlig på Mahler selv, så jeg tar kanskje feil :-)

    Jeg har flere gode danske - skal legge ut til deg i nærmeste fremtid!

    SvarSlett
  3. Takk for fin innføring i et forfatterskap som for meg hittil bare har vært et navn. Veldig kjekt når noen gjør et utvalg :-) Syns ofte det er vanskelig å vite hvor jeg skal begynne når jeg skal gjøre meg kjent med et nytt forfatterskap.

    SvarSlett
  4. Jeg ville ha startet med Taushet i Oktober eller I et annet lys. HVis du går i butikker eller nettsteder som selger brukte bøker - eller selvfølgelig på biblioteket - vil du se at han har masse titler. God lesning - gi tilbakemelding om hva du syntes om han!!

    SvarSlett