tirsdag 27. januar 2009

Den Sorte Diamant - København


Forrige gang jeg var i København fikk jeg en kort tur i den Sorte Diamant, danskenes prakt-bibliotek. Jeg får alltid sterke følelser over å gå inn i monumentale bygg med praktfull arkitektur (operaen og biblioteket på Blindern ga meg samme andektige følelse). Når fantastiske bygg i tillegg er bygget for å være et monument over litteratur og fag, ja det gir en helt spesiell følelse. For å beskrive det med få ord: det var en skjellsettende opplevelse!
Diamanten er et stort bygg, ligger fantastisk plassert og speiler seg i vannet. Utsiden er av svart granitt fra Zimbabwe - praktfullt! Danskene har all grunn til å være stolt. Biblioteket arrangerer konserter, det er en internasjonale forfatterscene, utstillinger, bokhandel og cafe, med mer.
Man bør unne seg et besøk når man er i København. I tillegg anbefaler jeg båtturen som går fra Nyhavn, da får du sett fristaden Christiania, den nye rike boligdelen og biblioteket med masse mer. Veldig artig, og storslagent. Danskene får til "det hele". De leverer glimrende filmer, gode TV-serier, nydelig mat og drikke, et rikt kulturliv, de beste avisen og altså et praktfullt bibliotek. Det er dejlig å være turist i Danmark!!
Link til biblioteket finner du her.
God tur!

4 kommentarer:

  1. Ja, visst er det moro å se alt det nye som er bygd i København de seneste årene! Var en snartur der i sommer, og en båttur er virkelig en flott måte å få se mye på en gang.

    SvarSlett
  2. Takk for deilig bybeskrivelse. Jeg har bare så vidt sneiet innom Køben noen få ganger, men har aldri hatt skikkeloig anledning til å bli ånkli kjent med byen. Det må jeg tydeligvis gjøre noe med...

    SvarSlett
  3. Og på mandag begynner du på arbeid i Oslos svar på Den sorte diamant...

    SvarSlett