tirsdag 18. november 2008

Skuddene i Tbilisi


Kristin Valla har skrevet romanene Muskat og Turister. I tillegg har hun skrevet reiseboken Verdens fineste - 55 romantiske reisemål. Jeg har ikke lest noe av dette , men da jeg fant boken Skuddene i Tbilisi - i fotsporene til bohemen Dagny Juel ga jeg hun en sjanse. Det har jeg ikke angret på.
Dagny Juel er en legende blant de norske bohemene - hun omgås Strindberg, Munch og Obstfelder. De var alle begeistret for den unge legedatteren fra Kongsvinger. Hun gifter seg med den polske forfatteren Pszybysewski - og med så mange av de klassiske kvinneskikkelsene går det bare nedover etter å ha giftet seg. Hun blir til slutt skutt av en ung beiler - i Tbilisi.
Historien om Dagny Juel er fasinerende og jeg har lest ulike varianter. Det som gjør Vallas fortellingen så god er at hun bokstavelig talt reiser i Juels fotspor. Høygravid reiser hun til de ulike stedene i Europa hvor Juel bodde før hun døde. Dermed slår hun to fluer i en smekk: et godt portrett av Juel og en knakende god reiseskildring fra dagens Europa.
God bok!
Bilde lastet ned fra www.grieglyd.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar