onsdag 12. november 2008

Polen







Jeg har ikke vært noe stort fan av Rough-guidene tidligere, det har stort sett vært Lonely Planet som har hatt førsterang. Men da jeg forberedte en tur til Polen ble jeg anbefalt denne på Nomaden i Oslo.
Polen fremstår for mange som et forholdvist uspennende land. Polakkene lager traus og fet mat, gamlebyen i Warsawa er ikke eldre en litt over 50 år, og så videre. Vel, dette er langt fra det virkelige Polen, og Rough guide var en utmerket ledsager.
Min reise begrenset seg til Gdansk/Sopot, og videre med tog til Warsawa. Med sin vanvittige historie er Polen et kontrastenes og historiens land, noe man erfarer når man reiser der. Folk er veldig hyggelig, maten er god og kulturlivet blomstrer. Norwegian flyr til Gdansk for en billig penge, og skal du en tur er det to ting jeg anbefaler at du må forsøke å få med deg. For det første det gamle skipsverftet i Gdansk. I deler av verftet har en stor kunstaktivistgruppe, altså kunst pluss politikk pluss debatt pluss dagsorden, "okkupert" et svært lokale. Her vises aktuelle og politiske kunstutstillinger og videoinstallasjoner og det er foredrag om Gdanskverftet.
Så må man jo reise litt rundt når man har muligheten, og tognettet i Polen er helt supert. Billige billetter, punktlige og komfortable tog.
Når man så kommer til feks Warsawa finnes det mange muligheter. Jeg reiste ut i provinsen til et Chopin-museum hvor de blant annet hadde klassiske konserter. Bussen var som toget, billig og komfortabel, landskapet er vakkert og igjen: maten er god.
Polen er et utmerket land for shopping, og med Norwegians gode billettpriser er det enkelt og greit å komme seg dit. Gøy for barna også, spesielt de fra 10 år og oppover.
Rough-guide hjelper deg med å finne stedene å reise, og hvordan man enklest kommer dit! Jeg anbefaler både Polen og guiden!
God reise og god bok!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar